April 24, 2017

Abstract, Dealing with Dangerous Spaces The Construction of Urban Policy in Medellín

:::::: Abstract ::::::



Dealing with Dangerous Spaces
The Construction of Urban Policy in Medellín
by Luisa Sotomayor


In Latin America, cities with security challenges are increasingly invoking urban planning policy to rebuild governance in neighborhoods perceived as unruly. While the state’s “arrival” in marginalized areas is long overdue, it is also embedded in complex histories of violence and socio-spatial marginalization. Medellín’s Comuna 13 has historically been materially and discursively constructed as a space of relegation. Interview and focus group data show how policy cycles for Comuna 13 evolved from discretionary programs (1978–2002) to securitization and (para)militarization (2000–2003) and then social urbanism, a program of participatory urban upgrading (2004–2011). The latter, a reformist approach, aims to provide better services, foster participation, and reduce socio-spatial segregation. Underlying these positive aims, however, two contradictions remain concealed: deep-seated inequality resulting from decades of normalized exclusion and the perpetuation of a regime of hypersecuritization and (para)policing that recreates itself under new governance and spatial arrangements.




Cada vez más, las ciudades con problemas de seguridad en América Latina están apelando a las políticas de planificación urbana para restablecer la gobernanza en aquellos vecindarios considerados como ingobernables y revoltosos. Aunque ya era hora de que se sintiera la presencia del estado en las áreas marginadas, esta presencia está también insertada en unas historias complejas de violencia y marginación socio-espacial. Históricamente, la Comuna 13 de Medellín ha sido construida material y discursivamente como un espacio de relegación. Los datos obtenidos por medio de entrevistas y grupos de discusión demuestran cómo los ciclos en la Comuna 13 han evolucionado desde los programas discrecionales (1978–2002) a la seguridización y (para)militarización (2000–2003) y luego hasta el urbanismo social, un programa participativo de mejora urbana (2004–2011). Este último es un programa con un enfoque reformista que aspira a proveer mejores servicios, fomentar la participación y reducir la segregación socio-espacial. Pero en la base de estos objetivos, sin embargo, hay dos contradicciones que permanecen ocultas: una desigualdad profundamente arraigada que es el resultado de décadas de una exclusión normalizada y la perpetuación de un régimen de hiperseguridización y vigilancia que se recrea bajo la nueva gobernanza y los arreglos espaciales.

CONTINUE READING THE FULL INTRODUCTION HERE

SaveSave

No comments:

Post a Comment